ARRANGEMENTER

02.03.2017
Glimt av Utopia - en samling politisk kunst 1968-1978

10.12.2016
LUCE / LYS -italienske lamper fra luminator til Memphis

03.09.2016
Norwegian Modern Fair 2016

5.12.2015
Niels Pedersen Røhder - filmplakater

24.09.2015
100% NORWAY & NORWEGIAN ICONS

30.05.2015
NORDIC DESIGN FAIR 2015

24.05.2014
NORDIC DESIGN FAIR 2014

7.12.2013
NORWEGIAN MODERN 2

08/12/2012
NORWEGIAN MODERN - Utopia 10 years

13/11/2012
CINEMA part I

27.10.2011
UTOPIA POSTMODERN

03.02.2011
SVEN IVAR DYSTHE - Design 1960-1970

24.11.2009
MAGNE KVILSTAD - tilbakeblikk

25.11.2008
VERNER PANTON design 1953-93

04.12.2007
PLUS DESIGN 1958-78

11.11.2005
PJOLTER – bar i hjemmet 1930–1970

LUCE / LYS -italienske lamper fra luminator til Memphis

Italiensk belysning har en solid posisjon i verdensmarkedet. Ikke minst takket være ofte ikoniske og revolusjonerende lamper som i de siste tiårene har blitt trukket frem i lyset igjen. Men når startet egentlig det hele? På slutten av 1920- og begynnelsen av 30-tallet begynte den da unge italienske industrien å vende seg mer mot datidens moderne teknologi og det å importere eller lisensprodusere ferdigutviklede produkter ble vanligere. Med sterke røtter i kunsthåndverket startet en innovasjonsperiode som skulle utvikle nye idéer og teknologiske framskritt. Etter andre verdenskrig satte prosessen fart; etterspørselen økte og nye markeder ble oppdaget, godt hjulpet av den generelle europeiske iveren etter gjenoppbygging og industrioptimisme gjennom 50-tallet. Etter den økonomiske boomen i 1960-årene og den viktige utstillingen "Italy- the new domestic landscape" i MoMa 1972 har italiensk belysning markert og markedsført seg side om side med italiensk mote, bilindustri, mat, tekstil og møbelindustri.

Firmaet Pollice er et tidlig eksempel på en produsent som gikk fra å importerte og distribuerte Bauhaus-modeller som Kandem, til å satse på utviklingen av tekniske belysningssystemer rettet mot arkitekter og fagfolk. Luminator Italiano med sine uplights med den patenterte reflektoren i aluminiumslegering og Fontana Arte med eksklusive lamper i grenselandet mellom kunst og teknologi. Sistnevnte firma med i dag verdenskjente signaturer som Pietro Chiesa og den store nestoren innen italiensk formgiving Gio Ponti. En helt spesiell plass får Gino Sarfatti med sin filosofi om rasjonell belysning. Sarfatti var utdannet ingeniør med sans for kunst, han vanket i de intellektuelle kretsene i Milano og var nær venn av blant andre arkitekten Franco Albini og kunstneren Lucio Fontana. Med Arteluce som han selv startet på slutten av 30-tallet, utviklet han en rekke lamper og belysningssystemer som skulle bli referanser for framtidige generasjoner designere. Det helt spesielle miljøet i Milano, som besto av en blanding av industrigründere, intellektuelle og kunstnere, ga grunnlaget for den første store italienske designbølgen. Det var ofte kunstnere med en industriell familiebakgrunn som senere ble designere eller omvendt. Blant disse fantes viktige navn som Bruno Munari, Joe Colombo, brødrene Castiglioni, Vico Magistretti, og Ettore Sottsass. Sistnevnte startet som modernist, gikk gjennom pop- og radikal design og var senere med på å utforme og grunnlegge Memphis og postmodernismen på 1970 og 80-tallet. Selskapene disse designerne samarbeidet med, var Stilnovo, Arredoluce, Oluce, Artemide og Flos, for å nevne noen få. Et annet viktig kapittel innenfor italiensk belysningshistorie er relatert til glassproduksjon i Murano og deretter i Veneto. Med røtter helt tilbake til Romerriket, har de venetianske glassprodusentene holdt til i århundrer på Muranoøya. Ved siden av produksjonen av vaser og andre gjenstander, produserte de lenge glasslysekroner og staker. Fra begynnelsen av 30-tallet, satte produsenter som Venini, Barovier og Seguso i gang med framstilling av moderne elektriske lamper; i noen tilfeller stilbasert på eldre modeller. I samarbeid med arkitekter eller kunstnere som Gio Ponti og Napoleone Martinuzzi begynte de å utvikle nye, moderne lamper. Senere la andre produsenter som blant andre Vistosi, AV Mazzega og Leukos grunnlaget for den moderne produksjonen som fra 70-årene florerte i hele Veneto-området. Fra Veart og Poliarte helt til samtidige suksessprodusenter som Foscarini.

Utopia presenterer en samling med belysningseksempler fra Luminator gjennom Arteluce og Stilnovo til Memphis. Fra Art-Deco til modernismen og postmodernismen. Samtidig ønsker vi å gi et overblikk på underlige lysobjekter fra radical og pop designperioden; gjenstander som svever mellom kunst og funksjon.

Velkommen til salgsutstilling i våre lokaler i Kirkevn 72 i Oslo. 10 - 22 desember 2016 Åpning: lørdag 10. desember kl. 13.00 – 17.00.



Gulvlampe, Stilnovo, ca 1955.